Speerpunt 6 - Onderwijs

Speerpunt 6 : Onderwijs

 

Investeren in kennen en kunnen voor morgen

Op dit ogenblik is de maximumcapaciteit van onze scholen op diverse plaatsen overschreden zodat er zich maatregelen opdringen om verder goed onderwijs te garanderen. De planlast en de zorg in het onderwijs nemen steeds toe. Ook de invoering van het M-decreet heeft verstrekkende gevolgen op de organisatie en optimalisatie van het onderwijsgebeuren. N-VA Balen-Olmen neemt het onderwijsaanbod serieus en wil leerlingen maar ook leerkrachten beter ondersteunen. Capaciteit, staat van de schoolgebouwen, organisatie van de zorg zijn enkele voorbeelden waar N-VA zich voor wil inzetten.

  • De gemeente had al veel eerder moeten inspelen op de tekorten aan capaciteit.
  • De zorguren mogen geen pasmunt zijn in de organisatie van het onderwijs.
  • Het M-decreet vraagt extra inspanningen en afspraken.
  • De schoolgroep zou als een geïntegreerde onderwijsinstelling moeten functioneren.
  • De planlast moet over alle schouders zo gelijk mogelijk worden verdeeld.

 

Wat wil N-VA Balen-Olmen hieraan doen de komende 6 jaar:

  • Leerlingen –Leerkrachten –Directies – Ouders centraal stellen.
  • Een masterplan opstellen rond de noden aan gebouwen voor het onderwijs.
  • Zien welke de prioriteiten zijn.
  • Dossier opmaken om subsidies aan te vragen voor scholenbouw.
  • Tijdelijke maatregelen treffen als overgangsmaatregelen tot de bouwdossiers na enkele jaren kunnen gerealiseerd worden.
  • Het schoolbestuur herstructureren om een optimalisatie in functie van leerlingen en leerkrachten te optimaliseren.
  • Streven naar een geïntegreerd – en inclusief onderwijs voor een betere ondersteuning van leerlingen met zorg behoeften afhankelijk van het rugzakje zorg dat men draagt.
  • De schoolorganisatie zodanig organiseren dat de zorg optimale ondersteuning biedt voor leerlingen en leerkrachten.
  • De school niet laten afglijden tot een exclusief vangnet voor opvoedingsproblemen.
  • Ernaar streven dat de school een partner is in het sociale weefsel van de buurt.
  • De scholen laten uitgroeien tot de motor van gemeenschapsvorming, door het multifunctioneel gebruik van de school.