Speerpunten2018 - Afvalstewards

Zwerfvuil en sluikstorten

In elke gemeente van Vlaanderen is sluikstorten een probleem. Ook onze gemeente, Balen-Olmen, ontsnapt niet aan dit fenomeen. De uitgestrektheid van onze gemeente, met zijn vele kilometers aan lokale wegen, maken dat de pakkans laag is waardoor het probleem van sluikstorten groot wordt.

Momenteel wordt in onze gemeente geen voldoende proactief beleid gevoerd. Noch voldoende gevolgen gegeven aan betrapte sluikstorters. Tevens zou een meer repressief beleid moeten gevoerd worden opdat de schuldigen hun straf niet zouden kunnen ontlopen en bijkomend er een ontradingsgevoel gecreëerd wordt.

Het huidige gemeentelijk beleid beperkt zich grotendeels tot het organiseren van ophaalrondes, op bepaalde tijdstippen, met scholen en verenigingen en bij meldingen aan de gemeentelijke milieudienst.

De jaarlijks opgehaalde hoeveelheden tonen echter aan dat het probleem aanzienlijk is.

N-VA Balen-Olmen is dan ook van oordeel dat er een andere aanpak nodig is om deze problematiek verder en beter aan te pakken.

Vandaar bijkomende maatregelen welke je verder in dit document beschreven kan vinden.

Afvalsteward

Het inzetten van afvalstewards kan het probleem van sluikstorten en zwerfvuil helpen onder controle te brengen.

Taken van de afvalsteward

De taak van deze afvalstewards is om actief en proactief ingezet te worden naar:

• Het opsporen van sluikstorten en zwerfvuil
  • Het in kaart brengen van de sluikstortplaatsen
  • Trachten te voorkomen van sluikstorten

Voorkomen van sluikstorten

De afvalsteward kan helpen bij het voorkomen van sluikstorten en zwerfvuil door:

• Een zichtbare aanwezigheid in de buurt
  • De mogelijkheid om verbaliserend te kunnen optreden (GAS-boetes)
  • De pakkans gevoelig te verhogen

Momenteel worden zeer weinig boetes op sluikstorten uitgeschreven.

Tevens zal een belangrijk taak van deze afvalstewards weggelegd zijn om onze inwoners te informeren en te sensibiliseren.

Kortom, er dient een voorkomingsbeleid opgezet te worden om de mensen te laten inzien dat sluikstorten NOT DONE’ is.