Speerpunten2018 - Bescherming Zwakke Weggebruiker

Bescherming van de zwakke weggebruiker


Standpunt/Visie N-VA Balen-Olmen

Op het vlak van de bescherming van de zwakke weggebruiker, in onze gemeente Balen, is N-VA Balen-Olmen de mening toegedaan dat hier nog heel wat mogelijkheden liggen tot verbetering.

 

Als zwakke weggebruiker denken we aan:

  • Voetgangers
  • Fietsers
  • Bezoekers Sport en Recreatie infrastructuur
  • Schoolgaande jeugd
  • Mindervaliden

Veelal kunnen kleine en goedkope ingrepen aan de bestaande infrastructuur de veiligheid van deze zwakke weggebruiker op en langs de openbare weg aanzienlijk verbeteren.

 

Voorbeelden en mogelijke oplossingen

 

Mindervaliden/Rolstoelgebruikers

Vooral in de centrums van Balen en Olmen dient er meer aandacht te zijn voor deze groep van mensen.

Rolstoelgebruikers zouden moeten kunnen beschikken over een voldoende breed, obstakelvrij voetpad.

Deze obstakels zijn er soms de oorzaak van dat de rolstoelgebruikers verplicht worden om op het fietspad of de rijweg te komen. Dit komt uiteraard hun veiligheid niet ten goede.

Enkele van deze obstakels zijn verlichtingspalen, verkeersborden en allerlei andere objecten.
In de centrums dienen bijvoorbeeld sommige verlichtingspalen, verkeersborden en objecten verplaatst te worden.

 

Ter hoogte van de oversteekplaatsen dienen de stoepen verlaagd te worden tot rijwegniveau. Dit opdat het op en afrijden veel vlotter en veiliger zou kunnen gebeuren.

 

Voor blinden en slechtzienden dient de nodige signalisatie voorzien te worden aan de oversteekplaatsen in de vorm van speciale voetpadtegels, geluidssignalen en dergelijke.

 

Schoolgaande jeugd

De schoolomgevingen dienen nog veiliger gemaakt te worden.  Vooral voor deze schoolomgevingen gelegen aan drukke wegen.

 

Als N-VA Balen-Olmen stellen we volgende maatregelen voor:

  • In Olmen een snelheidskoppeling te voorzien aan de huidige verkeerslichten waardoor automatisch het verkeerslicht op rood springt indien de snelheid boven de 30 Km/uur ligt.
  • Ook de problematiek van de schoolomgeving te Rosselaar aan het kruispunt van de Westhoek (gekend als zwart kruispunt) dient eindelijk een veilige invulling te krijgen. N-VA heeft als doelstelling om het overleg met AWV terug vlot te krijgen zodat er een veilige oplossing voor alle schoolkinderen van Rosselaar binnen afzienbare tijd in uitvoering kan. Meer details kan je in voorgaand speerpunt terugvinden.
  • Verder is het belangrijk dat er een charter opgemaakt wordt in overleg met de schooldirectie en de ouders op welke wijze het autoverkeer aan de schoolpoort op een veilige manier kan gerealiseerd worden.

 

Voetgangers

Gezien wij als N-VA ook streven naar een leefbaar en winkelvriendelijk centrum willen we ook ervoor zorgen dat er bijkomende oversteekplaatsen worden voorzien zodat de veiligheid verhoogd kan worden.

Oversteekplaatsen dienen op die wijze uitgerust te worden dat de weggebruikers deze oversteekplaatsen duidelijk kunnen waarnemen.

 

Bezoekers/gebruikers van onze Sport en Recreatie-infrastructuur

Het recreatiedomein Keiheuvel is gelegen midden in de mooie natuur. De toegang en parkeerproblematiek rondom het domein is echter ver van veilig.

Zeker wanneer het gaat om enthousiaste kinderen, die vanuit de wild-parkerende wagens van tussen de bomen uit, aan de overzijde van de inkom, plots de straat op komen.

N-VA Balen heeft dan ook als doel om zo spoedig als mogelijk te betrachtten dat het wild parkeren aan het domein niet meer kan gebeuren. Gereglementeerd parkeren is hier aangewezen.

 
Voorstel:
  • Een degelijke studie laten maken om in overleg met Natuur en Bos een bijkomende semi-verharde parking aan te kunnen leggen.
  • In de buurt van de vliegclub, een gezamenlijk doel.

 

Bovendien zal d.m.v. bijkomende verkeersingrepen de onmiddellijke zone voor de inkom verkeersveiliger gemaakt worden. Een beveiligde oversteekplaats kan hier een oplossing bieden.

 

Om de veiligheid van de oversteekplaats aan de in- en uitrit van het complex De Bleukens te verhogen zal N-VA werk maken om hier verkeerslichten, aangestuurd door de gebruikers van de oversteekplaats, te plaatsen. Dit zal de veiligheid van zowel overstekende voetgangers als fietsers gevoelig verhogen.