Speerpunten2018 - Flitspalen

Flitspalen


Bestaande situatie

Momenteel bevinden er zich op ons grondgebied, verspreid, een aantal flitspalen.

 

Een deel van deze flitspalen werden door de dienst AWV geplaatst, aan kruispunten welke voorzien zijn van verkeerslichten, op enkele rijkswegen:

  • N18 Markt/Kerkstraat
  • N136 Rijsberg-Postelweg/Wezelbaan.

 

Op een aantal gemeentewegen heeft de Politiezone, in overleg met de verkeersdienst van onze gemeente, eveneens een aantal flitspalen geplaatst:

  • Gerheide
  • Olmensebaan
  • Dijk
  • Hoolsterberg
  • Kapelstraat
  • Meerhoutsebaan

 

Vaststellingen

Aan de flitspalen aan de kruispunten, gelegen op de rijkswegen, hebben wij als gemeente niet altijd (voldoende) inspraak.

Maar in het algemeen kan worden gesteld dat deze flitspalen de veiligheid aan deze kruispunten gevoelig verhogen waardoor ze dan ook hun nut bewijzen.

 

Onze politiezone telt in het totaal 47 flitspalen, inclusief deze aan de kruispunten, maar heeft enkel de beschikking over 6 camera’s.

Deze camera’s worden wisselend ingezet. Dit resulteert in een gemiddelde bezettingsgraad, per paal, van 12,75%.

 

Gezien de aanleg van een verhoogd kruispunt Hoolsterberg met Nagelsberg-Scheps, en de positie van de huidige flitscamera, kort achter de verkeersdrempel, bleek in 2015 dat er op 26.927 gecontroleerde voertuigen er slechts 1 voertuig te snel reed.

Als gevolg van deze situatie heeft de Politiezone beslist om vanaf 2016 deze flitspaal niet meer regelmatig van een camera te voorzien. Deze paal wordt hierdoor bijna nutteloos.

Verplaatsen en gebruiken zou dus veel nuttiger kunnen zijn.

 

De flitspaal op de Dijk registreerde van begin 2012 tot einde 2016 een 274 overtredingen op 361.231 gecontroleerde voertuigen.

Gezien de positie van deze flitspaal, gelegen tussen de bocht en de verkeersremmer, gelegen ter hoogte van de inkom van de kern van Olmen, maakt dat hier slechts 0,07% van de gecontroleerde voertuigen in overtreding waren.

Een percentage dat heel wat lager ligt dan het gemiddelde. Kan nuttiger, uiteraard.

 

Voorstellen N-VA Balen-Olmen

 

  • Enkel flitspalen plaatsen op die plaatsen waar de kans op te snel rijden, gezien de wegsituatie, mogelijk is. De palen op Gerheide, Kapelstraat, Meerhoutsebaan en Olmensebaan zijn hier dan ook op hun plaats.
  • Flitspalen herplaatsen als deze geen of zeer weinig nut hebben. Flitspaal op Hoolsterberg en Dijk wegnemen en op andere plaats neerzetten waar te snel gereden wordt. Bij voorkeur op doorgangswegen welke lenen tot het te snel rijden. We denken hier bv. aan Schoorheide of Oosthamsesteenweg.
  • Pakkans verhogen door meer flitscamera’s, zelf aan te kopen, dan de 6 welke momenteel in gebruik zijn.
  • Alternatieve maatregelen nemen op die plaatsen waar de te verwijderen flitspalen niet van nut zijn. Op de Dijk lijkt ons het beter om een oranje knipperlicht voor beide zijden van de scherpe bocht te plaatsen zodat aankomend verkeer verwittigd wordt van deze gevaarlijke situatie.
  • Op plaatsen, waar het nuttig en nodig is, gebruik maken van trajectcontrole. We staan dan ook achter dit principe zoals voorzien wordt op de Steenweg op Leopoldsburg.
  • Mogelijke nieuwe plaatsen voor flitspalen zien wij
    • Vooral als beveiliging van schoolomgevingen waar het niet mogelijk is om de weginfrastructuur aan te passen om het verkeer te remmen.
    • Op deze plaatsen waarbij metingen aantonen dat er te snel gereden wordt.
  • Mobiele controles dienen blijvend voorzien te worden.
  • De Gemeente, evenals de Politiezone, dient nog meer in te zetten op sensibilisering en het informeren van onze inwoners rond de problematiek van overdreven snelheid.