Speerpunten2018 - Kruispunten en Zwarte punten aanpakken

Kruispunten – Zwarte punten aanpakken

Elke gemeente kent ze wel. De zwarte, gevaarlijke en verkeer hinderende kruispunten. Meestal een moeilijke materie gezien er in vele gevallen verschillende overheden bij betrokken zijn. 

 

Bovendien zijn er soms meerdere gemeenten, laat staan provincies, bij betrokken.

In het verleden regelmatig een bron van verwarring en frustrerende, vertragende, elkaar tegensprekende beleidsmaatregelen.

 

N-VA Balen-Olmen is dan ook van oordeel dat er een andere aanpak nodig is om deze problematiek verder en beter aan te pakken.

 

Vandaar bijkomende maatregelen welke je verder in dit document beschreven kan vinden.

 

Enkele voorbeelden

Ook in Balen-Olmen hebben we meerdere kruispunten met de problematiek zoals hierboven vermeld. 2 bekendste kruispunten welke bijzondere aandacht vergen zijn volgen ons

  • Steegstraat - Veststraat
  • Molsesteenweg – Olmensebaan – Belsebaan (Kruispunt aan de Westhoek)

 

Steegstraat – Veststraat


Locatie

Beschrijving

Met de heraanleg van de Veststraat werd er onvoldoende rekening gehouden met de mogelijkheden die het RUP aanbood. Met name de uitbreiding Benoit Belmansstraat en dit om het kruispunt veiliger te maken.

 

De huidige verkeerssituatie maakt al dat verschillende automobilisten over de parking van een aanpalende kledingzaak (Ziffiks) rijden om de file te omzeilen.

Ook de parking van een aanpalend grootwarenhuis (GB) wordt hiertoe gebruikt.

 

Zulke sluipwegen komen de veiligheid en vooral de hoffelijkheid niet ten goede. Uiteraard is dit ieders eigen verantwoordelijkheid maar enige beleidsmaatregelen zouden enigszins toepasselijk zijn.

 

Voorstellen tot verbetering

De Veststraat omvormen tot een éénrichtingsstraat met als rijrichting van Steegstraat richting Reit.

 

De bijkomende consequenties zijn dan, o.a.:

 

  • Het verlaten van de Benoit Belmansstraat kan enkel nog in de verplichte rijrichting naar rechts, richting Reit
  • De uitrit van de parking, behorende bij de kledingzaak Ziffiks, enkel nog aan de Veststraat met de verplichte rijrichting naar rechts richting Reit. Dit ontlast de steegstaat gezien opgaand dwars verkeer geweerd wordt.
  • De inrit tot de parking van het warenhuis Carrefour, komende van de Steegstraat enkel als inrit toelaten. Uitrit voorzien in de Benoit Belmansstraat. Uiteraard kan aan deze kant wel een inrit blijven bestaan. Ook deze maatregel ontlast het opkomend dwarsverkeer in de Steegstraat.
  • Gezien de Benoit Belmansstraat via deze regeling allicht zwaarder belast zal worden kunnen verkeer begeleidende en vertragende maatregelen deze lichte overlast enigszins beperken. Tevens dient de fietser en wandelaar in deze staat ook zijn ruimte te krijgen via deftige en veilige fiets- en wandelpaden.

 

Deze maatregelen gaan waarschijnlijk een toename van het verkeer veroorzaken aan het kruispunt van de Alfons Dierckxstraat met de Vaartstraat. Dit kan als volgt verlicht worden:

  • Herinrichting en plaatsen van lichten kan het verkeer beter stroomlijnen.
  • Oversteekplaats beter beveiligd voor schoolgaande kinderen, bezoekers aan onze fantastische bibliotheek en gebruikers van de parking aan de Boudewijnlaan.

 

Op deze manier wordt ook het probleem, met betrekking tot het zebrapad aan Boudewijnlaan-Vaartstraat, een oplossing aangeboden.

 

Molsesteenweg – Olmensebaan – Belsebaan (Kruispunt aan de Westhoek)

 

Locatie

 

Beschrijving

 

Al jaren een zwart punt, regelmatig aangekaart maar niets baat blijkbaar.

Dit punt, kort aan de school “GBS De Bijenkorf” van Rosselaar, bevat ook volgende straten in een complexe situatie:

  • Molsesteenweg
  • Olmensebaan
  • Belsebaan
  • De Spruiten
  • Kolfstraat
  • Boekweitstraat

Een deftige analyse door de verantwoordelijke overheden aangaande deze wegen, samen met de school is aangewezen.

Eventueel ook hier een “enkel rijrichting” organiseren.

 

Voorstellen tot verbetering
  • Boekweitstraat enkel toegang toelaten vanaf de Molsesteenweg richting school. Het inrijden van de Haverstraat vanuit deze positie (kruispunt Boekweitstraat – Haverstraat) niet meer toelaten.
  • Molsesteenweg oprijden vanaf de Boekweitstraat niet meer toelaten.
  • In de Haverstraat, vanaf kruispunt met Tenderlo, nog enkel richting naar de school toe laten.
  • Schoolverlaten via kruispunt Boekweitstraat – Olmensebaan. Eventueel ondersteund met verkeerslichten.
  • Belsebaan en de Kolfstraat enkel inrijden toelaten vanaf de Molsesteenweg. Dit maakt het kruispunt eenvoudiger om rode lichten te plaatsen. Zo is er steeds een vlotte verkeersafhandeling zowel op de Molsesteenweg als de Olmensebaan. En een belangrijke verhoging van de verkeersveiligheid.
  • Gezien de Kolfstraat éénrichting wordt (Molsesteenweg è kruispunt Kolfstraat met De Spruiten) dient ontsluiting van de achterliggende gebieden te gebeuren via de straat De Spruiten.
  • Om een vlotte afhandeling te bekomen zou De Spruiten ook best éénrichting worden maar dan in de richting naar de Molsesteenweg.
  • Nadeel voor de enkele bewoners van de Haverstraat op het korte stukje richting school.

 

Op deze manier is het eenvoudiger om de 2 onderstaande kruispunten te ondersteunen met op elkaar afgestemde verkeerslichten:

  • Molsesteenweg - Olmensebaan
  • Molsesteenweg – Belsebaan – De Spruiten