Speerpunten2018 - Onderwijs

Speerpunt Onderwijs -campagne 2018

 

               “Het kennen en kunnen voor morgen”

 

Huidige situatie – vaststellingen

Het gemeentelijk onderwijs, in onze gemeente heeft 6 vestigingsplaatsen (Rosselaar Hulsen Rijsbergdijk Schoor GerheideVennen ) die door vier directies worden aangestuurd.

De scholen liggen in de wijken, geografisch rond het centrum van de gemeente.

 

Het centrum van Balen en Olmen heeft een vrije basisschool van het katholieke net. In Balen is er ook nog een lagere school van het GO en een Freinetschool die eveneens onder het GO valt en op de zelfde locatie(Deliestraat -Boudewijnlaan)  ligt.

Sinds kort is er een nieuwe school opgericht in de Steegstraat, Mondomio, welke een onderwijsmethode aanbiedt die dicht aansluit bij het Montessori-onderwijs.

 

Op dit ogenblik is de maximum capaciteit van onze scholen op diverse plaatsen overschreden zodat er zich maatregelen opdringen om verder goed onderwijs te garanderen.

Enkel in de school van Hulsen is er nog ruimte om meer leerlingen te ontvangen in het lager onderwijs.

 

De planlast en de zorg in het onderwijs nemen steeds toe. En dan spreken we nog niet over de invoering van het M-decreet dat verstrekkende gevolgen heeft op de organisatie en de optimalisatie van het onderwijsgebeuren.

 

Besluit:

  • De gemeente had al veel eerder moeten inspelen op de tekorten aan capaciteit.
  • De zorguren mogen geen pasmunt zijn in de organisatie van het onderwijs.
  • Het M-decreet vraagt extra inspanningen en afspraken.
  • De schoolgroep zou als een geïntegreerde onderwijs instelling moeten functioneren.
  • De planlast moet over alle schouders zo gelijk mogelijk worden verdeeld.

 

Wat wil N-VA Balen-Olmen hieraan doen

  • Leerlingen –Leerkrachten –Directies – Ouders centraal stellen.
  • Een masterplan opstellen rond de noden aan gebouwen voor het onderwijs.
  • Zien welke de prioriteiten zijn.
  • Dossier opmaken om subsidies aan te vragen voor scholenbouw.
  • Tijdelijke maatregelen treffen als overgangsmaatregelen tot de bouwdossiers na enkele jaren kunnen gerealiseerd worden.
  • Het schoolbestuur herstructureren om een optimalisatie in functie van leerlingen en leerkrachten te bekomen.
  • Streven naar een geïntegreerd – en inclusief onderwijs voor een betere ondersteuning van leerlingen met zorg behoeften afhankelijk van het rugzakje zorg dat men draagt.
  • De schoolorganisatie zodanig organiseren dat de zorg optimale ondersteuning biedt voor leerlingen en leerkrachten.
  • De school niet laten afglijden tot een exclusief vangnet voor opvoedingsproblemen.
  • Er naar streven dat de school een partner is in het sociale weefsel van de buurt.
  • De scholen laten uitgroeien tot de motor van gemeenschapsvorming, door het multifunctioneel gebruik van de school.