Speerpunten2018 - Oplaadpalen Electrisch Aangedreven Voertuigen

Oplaadpalen voor elektrisch aangedreven voertuigen

De gemeente dient zich steeds op te stellen in een voorbeeldfunctie

We beseffen met zijn allen dat onze huidige levensstijl een zware belasting vormt voor het ‘toekomstigleefmilieu. Voor onszelf maar vooral voor onze kinderen en kleinkinderen.

Dramatiseren? Zeker niet.

Paniekeren? Helemaal niet.

Gestaag verder werken aan verbetering en ons steentje bijdragen?

Zeker en vast.

Elk steentje dat we bijdragen ondersteund de verdere bescherming van ons toekomstig leefmilieu.

Als gemeente kunnen we ook bijdragen. Een gemeente dient steeds het juiste voorbeeld te geven.

Bijvoorbeeld met het stimuleren van elektrisch aangedreven verplaatsingsmiddelen en het voorzien van de noodzakelijke oplaadpunten en benodigde elektriciteit.

Plaatsing van laadpalen

Oplaadpalen kunnen betrekking hebben op zowel fiets, moto’s als auto- en lichte vrachtvoertuigen.

Lokalisatie oplaadpunten

Vooreerst willen we vermelden dat in deze tekst enkel handelt over oplaadpunten op openbare plaatsen.

Het onderwerp van deze tekst omhelst laadpalen voor zowel fiets, moto, auto als lichte vrachtvoertuigen, geplaatst op openbaar toegankelijke plaatsen.

Laadpunten in woningen, voor eigen gebruik, is de verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf.

Plaatsing van laadpalen dient uiteraard wel doordacht te gebeuren. Opladen van een batterij, tot een aanvaardbaar niveau, met de huidige technologie, duurt wel even.

Met andere woorden, plaatsing op plaatsen waar men toch enige tijd vertoefd.

Met de kenmerken openbaar toegankelijk, enige tijd vertoeven en voor zowel fiets als gemotoriseerde voertuigen kan er een spreiding bepaald worden aangaande de ruimtelijke inplanting van deze oplaadpunten.

Ruimtelijke spreiding

Plaatsen waar mensen een “tijdje” aanwezig zijn, zijn ideale locaties om te gebruiken als oplaadpunt. Al kan een batterij niet totaal opgeladen worden, een groot deel is al mogelijk op een tijdspanne van een half- tot enkele uren.

Locaties zoals recreatie- en sportdomeinen, denkende aan de Keiheuvel, de Most, Olmense Zoo, Sporthal Bleukens, sporthal te Olmen, openbare voetbalpleinen of welke dan ook, verlenen zich perfect tot oplaadpunt.

Marktplaatsen, kerkpleinen, parkings en dergelijke meer zijn eveneens interessante plaatsen om van oplaadpalen te voorzien.

Aankooppunten zoals warenhuizen en verbruikspunten zoals horeca zijn ideaal voor dit doeleinde. Men is er een tijdje aanwezig zodat een gedeeltelijke oplading gelijktijdig uitgevoerd kan worden. Gezien het hier over privé-eigendommen gaat is het stimuleren van deze lokale eigenaars, van deze verbruikspunten, een doelstelling van ons beleidsplan.

De gemeente dient zelfinitiatief te nemen wanneer het gemeentelijke eigendommen betreft en te stimuleren bij openbaar toegankelijke privéaangelegenheden.

De plaatsing zou over de gehele gemeente en alle gehuchten dienen te gebeuren. Een totale gemeentelijke spreiding. Elk gehucht dient aan bod te komen.

Ook tijdelijke en jaarlijks terugkerende evenementen komen in aanmerking als “tijdelijkoplaadpunt, in de mate van het technisch mogelijke. Dit kan verwezenlijkt worden door mobiele oplaadpunten. Hierbij vooral denkend aan oplaadpunten voor fietsers.

Ondersteuning

De plaatsing van oplaadpunten is uiteraard niet gratis. Alles heeft zijn kostprijs. Vandaar dat samenwerken met ervaren partners een aangewezen weg is. Gebruik makende van hun ervaring, expertise en financiële draagkracht. Investeringen door de gemeente i.s.m. geschikte partners.

Hierbij komen organisaties zoals Eandis en dergelijke in de kijker aangaande de technische ondersteuning en uitwerking.

Noodzakelijke duurzame elektrische energie

Uiteraard vraagt het opladen van batterijen veel elektrische energie. Het is evident dat deze energie dient opgewerkt op een ecologisch verantwoorde en duurzame manier.

Hierbij kijken we vooral in de richting van de combinatie van zon- en windenergie.

Opwekking van zonne-energie dient te worden geïntensifieerd door plaatsing van zonnepanelen op de daken welke de gemeente ter beschikking heeft.

Een analyse van elk dak van elk gemeentelijk gebouw kan uitwijzen welke daken er in aanmerking kunnen komen.

Windmolens zijn dikwijls onderwerp van verhitte discussies welke meestal neerkomen op het NIMBY-syndroom (Not in my back yard, Niet in mijn achtertuin).

Toch is dit een bron die zowel overdag als ’s nachts ons van duurzame energie kan voorzien. Dagen die echt windstil zijn, zijn behoorlijk zeldzaam.

De gemeente kan de mogelijke investeerders ertoe bewegen om het model van de participatie toe te passen. Inwoners van onze gemeenten zouden moeten kunnen participeren, op vrij wil uiteraard, aan deze energieopwekkingsprojecten.

Participatie van de inwoners heeft als voordelen dat diegene die mee instappen ook kunnen genieten van de winsten. Dit maakt dat een windmolenproject breder gedragen wordt wat goed is voor een gemeentelijke gemeenschap.

Participatie van de inwoners bij plaatsing, verdeling en opwekking is wenselijk.

Gemeentelijk wagenpark

Ook als gemeente kunnen we een serieuze steen bijdragen, als voorbeeldfunctie, tot de groene evolutie van het elektrisch rijden.

Een gemeente dient regelmatig “rollend” materiaal in dienst te nemen.

Een aankooppolitiek om zo veel als mogelijk tot de aankoop van elektrisch aangedreven voertuigen te komen kan dienen als een voorbeeld vanuit de overheid naar de bevolking toe.

Verder is het perfect mogelijk om deze wagens dan ook in te zetten in een “autodelen” project. Op deze manier kunnen meerdere mensen kennis maken met een elektrisch voertuig om hen te overtuigen van deze overgang.

Maatregelen – beleidsdoelstellingen – Samenvatting

Plaatsing van laadpalen

• Ondersteunen van de eigen gemeente bij de plaatsbepaling en plaatsing.
  • Plaatsing in gebieden waar men enige tijd vertoefd zodat opladen zinvol is.
    • Aan recreatiedomeinen (Keiheuvel, Olmense Zoo, Cross Olmen, …)
    • Bij locaties van gemeentelijke diensten (Gemeentehuis, Kruierie, …)
    • Tijdelijke plaatsing bij langdurige evenementen.
    • Openbare parkings.
  • Ondersteunen lokale handelaren, zelfstandigen, horecahouders …
  • Ondersteunen lokale bedrijven bij plaatsing oplaadpalen voor zowel auto als fiets.
  • Opwekking duurzame energie
  • Onderzoeken of er windmolens/zonnepanelen kunnen geplaatst worden als noodzakelijke energiebron.
    • Privédomeinen.
    • Overheidsdomeinen.
    • Met participatie van de eigen inwoners:
      • Vergroot betrokkenheid, draagkracht.
      • Stimuleert om elektrisch te rijden a.d.h.v. winstdeelname.

Gemeentelijk wagenpark

• Aankoop elektrische voertuigen
  • Eigen elektrische voortuigen inschakelen bij autodelen.
  • Een dienst toelaten om snel hulp te kunnen bieden bij lege batterij?
    • Privé
    • Gemeentelijk
    • Kostenplaatje en onderhoudskosten beheren

Conclusie

We beseffen dat dit alles nogal ambitieus klinkt. Maar het is haalbaar. We moeten vooruit met het milieubewust leven en ondernemen.

Als gemeente kunnen we alvast een gestage start nemen door zelf actie te ondernemen. Liefst met inspraak en participatie van de eigen inwoners zodat we ook een graantje zouden kunnen meepikken.

Laten we dit samen aanvatten?

Zo kunnen we tegen 2025 onszelf, inwoners en beleidsmakers, evalueren met de bereikte resultaten.

Aantal laadpalen te Balen, begin 2018.