Speerpunten2018 - Verkeersingrepen

Verkeersingrepen


Bestaande situatie

Onze landelijke gemeente is uitgestrekt en hierdoor beschikken we over niet minder dan 280 km aan gemeentewegen.

Het overgrote deel van deze wegen zijn lokale wegen welke bijna uitsluitend gebruikt worden door onze lokale bewoners.

Deze wegen werden al vele jaren geleden aangelegd. Op het vlak van weginrichting en verkeersveiligheid werden in het verleden andere normen gehanteerd. Dit is een algemene vaststelling welke niet enkel voor Balen van toepassing is.

 

Er is de laatste jaren een sterk toenemend gebruik van de auto met een toenemende verkeersdrukte tot gevolg.

 

Op een aantal hoofdwegen merken we echter dat enkel het bijplaatsen van flitspalen en het uitvoeren van meer anonieme snelheidscontrole niet heiligmakend zijn om op deze lokale wegen de snelheid binnen de toelaatbare grenzen te houden.

 

Daarom heeft N-VA Balen-Olmen een aantal voorstellen klaar om de veiligheid op onze gemeentewegen te verbeteren.

 

Voorstellen van oplossing


Aanpakken van sluipwegen

Onderstaande drukke verkeerspunten zijn ieder van onze gemeente gekend:

  • Het kruispunt Westhoek,
  • Veststraat/Steegstraat/Steegsebaan,
  • Rotonde Soef,
  • Veststraat/Reit,
  • File richting Mol,

 

Men kan opmerken dat er op een aantal lokale wegen een duidelijk sluipverkeer ontstaat om via alternatieve wegen de drukte te ontwijken.

Daarbovenop wordt regelmatig vastgesteld dat er nogal veelvuldig te snel gereden wordt, op deze sluipwegen.

Uiteraard is het niet de bedoeling deze lokale wegen (Breden Els, Rozenstraat, Roggestraat, Huttenstraat …) als doorgangsweg te gaan gebruiken.

Als N-VA Balen-Olmen stellen we dan ook voor om, in overleg met de lokale bewoners, passende maatregelen te nemen om dit sluipverkeer te ontmoedigen.

 

De meest drastische methode is om deze wegen door te knippen zodat er geen doorgaand verkeer meer mogelijk is.

Uiteraard heeft deze oplossing ook nadelen voor de bewoners van deze straten zelf en kan dit alleen maar ingevoerd worden als deze bewoners hiermee instemmen.

Een andere oplossing kan zijn om deze wegen zodanig snelheid vertragend in te richten zodat deze sluipwegen geen snellere verbinding meer zijn dan de normale hoofdweg.

 

Overleg met buurgemeenten

Het verkeer stopt niet aan onze gemeente- en/of provinciegrens.

Overleg met al onze buurgemeenten moet leiden tot een betere verkeersafwikkeling van het vele vrachtverkeer binnen onze gemeente.

 

We denken hier specifiek aan de tonnagebeperking op de grens met Ham en het aansluiten van de verbinding tussen Nyrstar en de industriezone van Lommel.

Duidelijke afspraken met deze buurgemeenten kan hiervoor een stuk oplossing bieden.

 

Verkeer-remmende ingrepen

Vele van onze lokale wegen zijn lange wegen die bovendien nogal wat kruispunten bevatten.

Aangezien lange en rechte wegen uitnodigen tot snelheid, en we niet overal flitspalen kunnen gaan plaatsen, wil N-VA Balen-Olmen werk maken van as-verschuivingen en/of verhoogde kruispunten om de autogebruiker te verplichten om zijn snelheid aan te passen.

We zijn er ons zeer van bewust dat dit een werk van lange adem is.

Maar we merken wel dat, indien deze ingrepen uitgevoerd, worden de weg er een stuk veiliger bij wordt.

 

Toegang tot de Markt afsluiten

Bij de herinrichting van de Markt, in het centrum van Balen, werd de toegang tot het marktplein vanuit de Steegstraat, de Kerkstraat en de Vaartstraat nog toegelaten. Verkeer komende van de markt naar deze straten werd verboden.

 

Iedere Balenaar merkt dat ondanks dit verbod dagelijks meerdere inbreuken op dit vlak gebeuren waarbij niets vermoedende bestuurders en zwakke weggebruikers komende vanuit de Kerstraat en richting Steegstraat afdraaien plots geconfronteerd worden met deze verkeersovertreders.

Gezien het verbodsbord blijkbaar niet voldoende is, stellen wij voor om hier een verdwijnpaal te plaatsen zodat er geen doorgaand verkeer naar en van de Markt meer mogelijk is.

 

Deze verdwijnpaal kan nuttig zijn om toch nog toegang te kunnen geven tot de Markt voor laad- en losverkeer bij festiviteiten, kermissen en de wekelijkse markt.

Uiteraard moeten veiligheidsdiensten en prioritaire voertuigen ten allen tijden toegang kunnen krijgen via deze toegang van de markt.